Setiap yang berlaku punya alasan

righthanded linda aka konda

Manusia natijahnya suka membuat kesimpulan sendiri.Adakah kita termasuk di dalam golongan ini.

Al-Hujuraat ayat 12, bissmillahirahmanirrahim..
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan
(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya
sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip
atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya.
(Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah
kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha
mengasihani.


aku? ya.aku mengaku..aku kadang kala nya dan boleh di katakana n kerap juga membuat adaian sendiri. Sesuatu berlaku, walau kita hanya mengerti secebis dari cerita, oh kita dengan senang2 nya  membuat andaian, cth: melihat si polan wanita, dan si polan lelaki berjalan berduaan, kita dengan mudah membuat andaian, mereka adalah pasangan kekasih..maka bermula lah episode mencari cerita mengenai nya dan memperkatakan @ mengumpat..siapa kekasih nya sebelum ini..mengapa dia putus, dan sebagainya.melarat pula bab memberi komen, oh mereka tak serasi..yang lelaki nya hensome gie..yang wanita nya tidak..timbul lah ayat, ”bagi aku, tak seswai langsung diowang tuh”.  Ah, jgn nak menuding diri kepada org lain yang selalu  yang buat kata begitu, kata kan saja, “aku mmg selau buat begitu”.

Tapi hari ini, aku mula sedar. Sebenarnya kawan-kawan, setiap  yang berlaku itu PASTI ada sbb nya.Usahlah kita persoalkan. Dia, mereka, mesti punya sebab melakukan sesuatu, mereka, dia ataw siapa saja sudah dewasa, bukan lagi budak kecil yang boleh kita kata dia tidak matang atau apa. Kalau masih belasan tahun mungkin kita boleh tunjuk ajar.tunjuk ajar sahaja,  Tapi tetap kita tak perlu persoalan. Dia ada alasan sendiri, dan mungkin alasan itu kita tidak pernah terlintas pon di dalam benak kepala. Kita boleh mengatakan itu ini, sebab kita tak tahu kesengsaraan mereka, masalah mereka. Kita tak memalui rentetan hidup dia. Di lingkungan umur 20-an ini, walau sebesar mana sifat tidak logic mereka, mesti ada terselit kematangan. Apa yang aku pohon cubalah mengerti rakan di sekeliling kita. Tak perlu kita Tanya mengapa mereke begitu mengapa mereka begini, dan tak perlu kita membuat kesimpulan sendiri hanya dengan apa yang kita lihat. Tak perlu kamu cuba pahami apa yang terjadi.itu hidup dia.tak perlu lah kita belagak matang, dan orang lain semuanya tidak.oh sematang mana kamu, pasti ada juga khilafnya. Apa yang kita perlu buat, ada bersama mereka bila mereka perlu, tak perlu kita kepoh2 bertanya itu ini, bukan kita wartawan pown. Sampai masa kamu tahu akan hal sebenarnya, kamu mesti rasa bersalah kerana tidak bersamanya sebelum ini.

Bukan semua cerita perlu kita kongsi dengan semua. Bagi aku, aku akan tetap bersama rakan-rakan ku,walau siapa pown mereka. Tak kira bagaimanapown keadaannya, mereka tetap kawan aku. Tak perlu sesiapa menyogok aku dengan kata2 nista mereka yang menjadi kawan aku..senista mereka, aku tahu mereka ada alasan untuk melakukan itu ataw ini. Untuk memilih itu ataw ini. Aku bukan org mulia untuk memilih siapa kawan aku. Siapa yang pernah ataw akan menjadi kawan aku, itu anugerah tuhan untuk aku. Selagi kawan tidak melakukan pengkhiatan di belakang aku, mereka tetap kawan aku. Selagi aku perlu untuk mereka, aku akan tetap di sini. Dan kamu, si pencacai jalanan yang suka membuat kesimpulan, aku tidak kisah kamu. Kerna kamu tidak termasuk dlm senarai kawan aku lagi.

Fahamilah setiap yang berlaku itu, ada alasan nya..itu saja..semua ada alasan. Kembalilah pada Dia.

Kawan, walaw di mana kamu berada, walau aku tidak di sisi, jadi lah kuat. Walaw jasad aku di sini, Semangat aku bersama mu,

"Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud"
(kredit to Mawi n KRU)

This entry was posted on Wednesday, March 18, 2009 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

5 comments

btol2. diorang bukan budak kecik lg.. kecuali she ngn yus =p

kita yg makin besar dan semakin matang dan kita yang alami. results: kita yg amik dan belajar.

linda. ajar aku scuba =p
lol~

aku cuba memahami apa yang ko tulis.
tapi aku gagal.
bukan kau yg tidak pandai menulis.

tetapi aku yang gagal memproses isyarat2 dan input ke dalam otak aku.

gigi geraham bongsu aku menjadi halangan terbesar.

yup,
semua sudah besar.

Linda lah yang PALING BESAR..!!
B.E.S.A.R!!

oh sorry,
aku hanya memetik kata2 mesin penimbang berat di Giant.

bee-jan: hum she n yus pown da besaw apew..juz depa kecik dari aku aje..heh~.tol tuh, hanya org yg lalui jew taw..org lain yg bole jus berdoa aje la ..kan..scuba? hehe.. kalo ade trip murah2 nanti aku ajak ko..

Jay-bee: takpela..ko rehat la dulu..gi jumpe dentis, pas sehat baru ko bc semule..k?..

aixat: eyh, hellow..ko lagi besar dari aku eh..kaki besar..peha besar..kepale besar..huh..

yalah bijan...

ak kecik lagi
nk gula-gula...